menusearch
arikehtd.com

انواع لوله های تاسیساتی - قسمت دوم

header
۱۳۹۸/۳/۲۵ شنبه
(2)
(0)

انواع لوله های تاسیساتی - قسمت دوم

انواع لوله های تاسیساتی - قسمت دوم

وزن: سال ها پیش فقط دو دسته فوق سنگین و دو برابر فوق سنگین برای وزن لوله ها تعریف شده بود. در طی هفتاد و پنج سال گذشته به مرور هویدا شد که این سیستم برد محدودی داشته و نیازهای رو به رشد صنعت را تامین نمی کند. این نتیجه مستقیم افزایش فشار و دمای موادی بوده که با آن سر و کار داشته اند. اخیرا این نقش به شماره Schedule داده شده است. امروزه وزن و Schedule هر دو معیاری جهت مشخص نمودن ضخامت دیواره می باشند.

طول :بر پایه تجربیات معمول طول لوله معمولا می تواند با رندوم ساده و یا رندوم مضاعف و یا در شرایط مشخصی تولید گردد و یا طول های بزرگتر. رندوم ساده برای طول های 16 تا 22 فوت بکار می رود و رندوم مضاعف برای 35 تا 40 فوت. همچنین می توان لوله را به اندازه دلخواه سفارش داد که هزینه بیشتری خواهد داشت.

روش های ساخت :لوله به دو روش ساخته می شود. با برداشتن صفحه ای مسطح به نام Skelp و لوله کردن آن و جوش دادن لبه ها لوله درست می شود که به آن لوله جوش داده شده اتلاق می شود. روش دیگر سوراخ کردن قطعه استوانه ای جامد(در تمام طول آن)می باشد که به لوله ساخته شده Seamlessگفته می شود.

تعیین ضخامت دیواره: تعیین ضخامت دیواره لوله ها معمولا با گفتن شماره Schedule برای سایزهای متعددی انجام می پذیرد. با این حال با افزایش فشار و گاه خوردگی، محاسبه ضخامت دیواره لوله ضروری می شود. می بایست به این نکته اشاره شود که با افزایش فشار محاسبات ضخامت می بایست برای سایزهای کوچکتر انجام شود. ضخامت دیواره به شدت پایبند به قوانین وضع شده برای فشار در لوله گذاری می باشد.

Grade ها: در لوله استیل کلمهi  Gradeبسته به تقسیم بندی مربوط به میزان کربن موجود و یا ویژگی های مکانیکی معنا می شود (مانند کشش و تسلیم). قدرت کششی، کشش نهایی است که استیل بدون آنکه بشکند تحمل می کند. قدرت تسلیم ماکزیم میزان کششی است که استیل می تواند تحمل کند قبل از آنکه شکلش تغییر یابد یا قبل از آنکه توانایی بازگشت به شکل اولیه اش را از دست بدهد. Grade A برای استیل به معنای قدرت کششی و تسلیم کمتری نسبت به Grade B می باشد. این بخاطر درصد کمتر کربن موجود در آن است.  Grade Aدر برابر پیچش مقاوم تر است و برای همین برای اهداف خمش سرد و یا کاربردهای  Close Coiling مناسب تر است.Grade B برای کاربردهایی که فشار،قدرت ساختاری و تخریب فاکتورهای اصلی هستند کاربرد دارد. همچنین ماشین کاری روی آن بخاطر میزان بالای کربن موجود در آن آسانتر می باشد. هر دو دسته لوله ها یعنی B, Aبه خوبی یکدیگر جوشکاری می شوند.

Ends : لوله های استیل می توانند بسته به آماده سازی قسمت انتهایی در زمان فروش دسته بندی شوند. سه نوع استاندارد موجود است PE یاPlain End که انتخاب مناسب برای سایزهای کوچک و یا اتصالات با جوشSocket و برای اتصال لوله به لوله یا لوله به اتصالات می باشد. همچنین اگر مورد خاصی در نظر نباشد این نوع، Default است نوع دیگرThreaded End یا TEمی باشد که برای سایزهای کوچک و مواردی مناسب است که محل اتصال لوله با لوله یا لوله با اتصالات به شکل پیچی می باشد. نوع آخرBE یاBevel End می باشد که برای سایزهای 3 اینچ و یا بالاتر کاربرد دارد که در آنها جوشکاری ته برای اتصال لوله به لوله یا لوله به اتصالات کاربرد دارد.

اطلاعات طراحی خطوط لوله و ساپورت های آنها: لوله در شرایط مشخص محیطی، نصب و طراحی می شود و نهایتا پس از شروع به کار در دمایی کاملا متفاوت عمل می کند. این تفاوت دما در زمان نصب و در زمان شروع عملیات ایجاد انبساط و یا انقباض می نماید. مهم نیست که در چنین شرایطی طراح چه می کند؛ مهم این است که او هیچ کاری دیگر از دستش بر نخواهد آمد. این تغییر طولی، تنش، کشش و نیرو در هر دوی سیستم های لوله کشی و ساپورت لوله ها ایجاد خواهد کرد.
لوله همچنین مشکل وزن خواهد داشت. لوله به خودی خود وزن دارد. لوله کناری آن نیز وزنی دارد ولی نه لزوما برابر با آن. ممکن است هر دو فشار بالا و یا با دمای بالا باشند. این بدان معناست که تفاوت ضخامت و در نتیجه تفاوت وزن  خواهیم داشت. فرض کنید دو خط لوله کنار هم داریم هر دو 14 اینچ هستند. یکی محتوی آب خنک کننده با دما و فشار پایین و دیگری، محتوی محصولات فرآیند هیدروکربنی با فشار و دمای بالا. طول هر دو 25 فوت است.

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
 search

شبکه های اجتماعی

aparatgoogletelegraminstagram