menusearch
arikehtd.com

انواع لوله های تاسیساتی - قسمت اول

header
۱۳۹۸/۳/۲۳ پنج شنبه
(2)
(0)

انواع لوله های تاسیساتی - قسمت اول

انواع لوله های تاسیساتی - قسمت اول

لوله تیوب خالی است که برای انتقال محصولات و همچنین فشار به کار می رود. محصولات عبارتند از سیال، گاز فاضلاب، پودرها‍‌، دانه های ریز و یا خیلی ریز و یا خیلی چیزهای دیگر. فشار نیز قدرت هیدرولیکی است. ما معمولا هنگامی به تیوب لوله اتلاق می کنیم که برای خطوط لوله بکار می رود. اما این تعریف به طور کلی هر چیزی را برای کاربرد مشابه با آنچه گفته شد در بر می گیرد.یکی از قدیمی ترین روش های جابجایی سیالات در تاریخ بشر لوله بوده است. ابتدایی ترین استفاده لوله استفاده از بامبو برای جابجایی آب در مقدار کم و به صورت جریان بوده است.

با پیشرفت بشر کم کم کنده های تو خالی درختان برای این منظور بکار گرفته شد. شاید بتوان گفت اولین کاربرد ثبت شده فلزات در لوله کشی استفاده از سرب و برنز در عصر برنز بوده است.در طی اکتشاف Pompeii سیستم کامل توزیع آب ساخته شده از سرب از پوشش خاک بیرون آمد. این سیستم ها شاید اولین کاربرد شیرهای Plug را در خود داشتند که هنوز هم به کار می آید.تمدن نوین و راحتی ناشی از آن بدون لوله کشی وجود نمی داشت. امروزه لوله کشی تقریبا در همه ابعاد زندگی ما کاربرد دارد. آب نوشیدنی ما در تاسیسات سراسر لوله کشی تولید می شود و سپس به کمک شبکه گسترده ای از لوله ها به ما می رسد. همچنین فاضلاب های تولید شده در ساختمان ها در شبکه دیگری از لوله ها جاری شده و به تاسیسات مربوط به تصفیه منتقل می گردد که در آنجا هم لوله ها نقش زیادی دارند. سوختی که ما برای حمل و نقل یا گرمایش استفاده می کنیم با استفاده از سیستم های لوله کشی فرآوری و توزیع می شود.برق، مواد غذایی، رنگ، دارو ها، کاغذ، پلاستیک ها، و مواد شیمیایی و خیلی چیز های دیگر همگی در تاسیسات سراسر لوله کشی حاصل می شوند. امنیت ما نیز به کمک لوله کشی سیستم اطفا حریق در ساختمان ها تامین می شود.

   

مواد سازنده:
انواع مختلف موادی که لوله ها به کمک آنها ساخته شده و یا می توانند ساخته شوند بی پایان هستند. اما در میان آنها متداول ترین مواد کربن استیل و یا دیگر مواد مانند Chromes, Stainless Steel، آهن، برنج، مس، سرب، آلومینیوم، شیشه، پلاستیک های گوناگون و لاستیک می باشند. در طی سالیان گذشته برخی از مواد نامبرده با یکدیگر مخلوط شده و در لوله ها بکار رفته اند. از این دست می توان کربن استیل با شیشه، کربن استیل با انواع پلاستیک و کربن استیل با سیمان را نام برد. هر یک از مواد نامبرده فواید و معایب خاص خود را داشته است.

فاکتورهای زیادی در امر انتخاب جنس مواد سازنده وارد می شود. مهمترین آنها محصول جاری در لوله، فشار، دما، سایز، راحتی نصب و اقتصادی بودن است.

سایز های لوله:

سالها پیش لوله ها با اندازه های دقیق قطر داخلی سایز می شدند. مثلا لوله 1 اینچ واقعا به قطر داخلی 1 اینچ بود. با این حال با گذشت زمان و با پیشرفت روش های تولید و استاندارد تر شدن تولیدات و از آنجا که افزایش ضخامت دیواره برای سازگاری با شرایط دما و فشار بالا لازم شد دیگر لوله ها با سایز اسمی بجای سایز واقعی نام گذاری و سایز بندی شدند. همچنین قطر خارجی لوله ها ثابت نگه داشته شد. و بنابراین ضخامت دیواره عامل موثر در سایز، و قطر خارجی بخاطر استاندارد کردن اتصالات ثابت نگه داشته شد. سایز اسمی نامی است که ما به دسته خاصی از لوله ها اتلاق می کنیم. سایز اسمی و قطر خارجی واقعی برای لوله های سایز 12 اینچ و کمتر با هم متفاوتند برای سایز های 14 اینچ و بیشتر این دو مقدار دقیقا برابرند. لوله ها در رنج وسیعی از سایز ها موجودند. این به هیچ وجه غیر متداول نیست که لوله ای به کوچکی 2/1 اینچ و به بزرگی 66 اینچ موجود باشد. قطعات لوله می توانند طبق سفارشات سایزهای دیگری نیز داشته باشند. البته این همیشه انتخابی اقتصادی نیست چون سایزها ی فرد در دسترس نمی باشد. بهترین راه این است که نزدیکترین سایز به اندازه مورد نیاز که متداول و به صرفه اقتصادی باشد انتخاب گردد.

 

ادامه دارد...

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
 search

شبکه های اجتماعی

aparatgoogletelegraminstagram